KecIL||cUtE||SenGaL

Salam dan kembali hapdet ndr zone.. yeah.. dah brape hari mencari idea nak coretkan kat sini.. pastu idea dah mari.. pening plaks pk yang mana satu nak dulukan.. hish nih la bila processor laju nak mulakan kerjanya.. hish.. saya yang ala2 robot nih.. terkial-kial lak nak cari ayat untuk sesuaikan ngan kelajuan processor.. sabar encik processor.. pelan2 kayuh..

Ok kali nih tajuk kita adalah bebas.. bebas generasiku.. perhatikan lah bebas tingkah lakumu.. tetibe masuk lagu kool.. ok tak kool langsung lawak nih.. sila serius.. hahaha.. ape gelaks plaks.. kan dah kate ini serius.. lempang baru sedar nih.. PANG!!.. ouch.. sakit dan sedar untuk jadi serius.. baiklah.. :(

Oh bukan bebas sebenarnya tajuk dia.. tapi panjangkan sikit.. kebebasan kita dalam menghakimi.. tak kira la.. orang ke bende ke hatta ape sekalipon.. memang kita nih dianugerahkan kebolehan macam tuh kan.. suke bagi hak sebagai hakim negara kat diri sendiri untuk menghakimi orang.. walhal kita tak sedar pon ape yang kita hakimi itu adalah benar atau salah.. maen ikut sedap rase tumix aja.. menghakimi selagi boleh.. dan saya juga kadang-kadang duduk dalam golongan nih.. kenapa?? entah mungkin sebab saya rase bleh bajet ade feeling2 lah jadi ketua hakim negara yang jatuhkan hukuman terhadap .. hish.. kurangkan fantasi ini masitah.. teruskan hujah anda.. dan dan menjadi peguam pula.. hish..

Dulu masa zaman sekolah, selalu mengantuk dalam kelas.. sebab ape pon tak tau.. dan-dan aja Cikgu Kemahiran hidup tuh kuarkan fakta dia.. "ala nih sebab makan nasi kawah la nih.." heks.. apekah kaitan makan nasi kawah dan kejadian mengantuk?? sila bagikan jawapan yang konkrit.. tengok penghakiman terhadap kami budak hostel kalau mengantuk adalah disebabkan oleh kami makan nasi kawah.. dimana aku rase tak relevan.. smp sekarang pon lah.. tak makan nasi kawah pon leh mengantuks apa.. janji perut kenyang.. cthnya sekarang nih ha.. td saya tak makan nasi kawah pon.. tp kenapa mata saya rase ngantuks.. ha jawab-jawab..eleh maen tipu ah cikgu tuh.. :P

Pastu bila kat kampung plaks, ada aje radio bergerak yang akan sampaikan cerita bukan2.. padahal mereka tak tau pon berita tuh sahih ke tak.. maen hentam keromo dan terus aja jatuhkan hukuman tanpa usul periksa.. hish tak baek camtu ye.. menghakimi org yang belum tentu lagi kesalahan die.. siap 100% confident memang si tertuduh tuh salah dan jahat.. dan memang patut dihukum.. eh jangan begini.. tak baek tau... anda ade bukti sahih ke puan?? takde kan.. takde.. klu takde lebih baek diam dari pada tambah dosa sedia ada..

Memang la kuasa menghakimi kita semua nih hebat.. ambil contoh senang.. bila seorg pempuan yang tak berapa la cun.. tetibe dapat pulak suami yang ensem lagi kaya.. pastu sanggup buat apa saja untuk isteri dia.. dan mesti hakim2 keliling akan kate.. oh mesti sipolan tuh dah guna-gunakan die.. tuh sebab die kawen jugak walopon keluarga lelaki tuh tak suke.. eh sedap mulut aja kan.. kate kene mandrem sume.. padahal tuh memang dah jodoh die.. Tuhan dan tentukan.. kenapa la plaks nak bagi tomahan macam tuh.. cuba pikir balik sebenarnya yang menjadi hakim tuh jeles.. sebab derang pk kenapa tak pilih aku or anak dara aku sbg isteri.. supaya mereka dapat hidup senang dan selesa.. eh ini isu iri hati sebenarnya.. he dah ko tak dapat.. buat fitnah plaks.. kan dah tambah dosa lagi

Suka menghakimi orang dari first impression.. Baru satu kali jumpa dah leh agak orang tuh camne.. eh die nih pong peng..pong peng lah.. banyak sangat hujah pasal orang.. tapi diri sendiri tak sedar plaks yang dia pon lebih kurang sama juga tak betolnya.. tapi rase macam diri hebat.. cakap tak penah nak kalah.. even dia salah and sebenarnya dari apa dia cakap.. orang laen pon hakimi dia camne orangnya.. hish.. hati-hati bila berkata.. bukan semua perkara baek tuh hak kita.. setiap orang ade lebih kurangnya.. jadi berseadanya sudah lah..

Prestasi kerja pon ade juga orang laen yang bajet die supervisor tak bertauliah boleh tolong nilaikan.. hasil penghakiman diri sendiri.. dari apa yang dia perhatikan.. padahal dia ngan opismate yang dihakimi tuh.. takde kaitan pon dalam pekerjaan.. tsk.. tsk.. ini yang tak best nih.. bila kita adalah berada dilevel yang sama.. tak payah la sibuk nak menghakimi sesama kita.. macam buang masa aja.. last-last yang bagi markah kpi last tuh encik bos jugak.. supervisor tambahan??betul tak perlu ape dari input anda.. itu boleh tahan lagi setakat menghakimi.. tapi klu dah menghakimi siap menyampai-nyampai kan gosip pekerjaan si polan tak bagus and dia tak perform.. oh ini dah lebih ye.. harus lempangkan sahaja opismate yang sebegini.. takut tak klu saya yang lempang anda??

Cara berpakaian pon orang nak hakimkan.. eh.. apasal la die tuh seksi-seksi macam tuh... eh apesal die warna kan kuku?? eh die tuh kejap free hair kejap pakai?? hish.. saya bukan takde kawan macam tuh.. banyak.. dah 30 tahun idup.. banyak ragam manusia dah saya jumpa.. macam-macam fesyennya.. ade tuh memang la seksi pada pandangan mata orang.. tapi sembahyang dia terjaga juga.. kadang-kadang lebih baek dari yang bertudung.. So jangan senang-senang nak kate.. eh die nih seksi mesti la tak.. oh tak perlu teruskan ayat.. mungkin ade segelintir begitu.. tapi tak semua kan.. So kita jangan senang-senang nak hakimi mereka.. itu urusan mereka ngan Tuhan.. saya juga ade salahnya dalam berpakaian.. walau saya tahu.. tapi tolong jangan hakimi saya melalui cara berpakaian saya.. sebab ade yang pernah hakimi saya dulu.. cuma kerna saya suka memakai seluar dan berbaju kemeja ke pejabat dimana saya berada sekarang.. salahkah berpakaian begitu?? Sebab cara die menafsirkan saya sebagai anak2 zaman sekarang tuh sambil siap geleng2 kepala nampak macam ape yang saya buat tuh sangat salah dimata semua.. Adakah cara die berpakaian tuh baek sangat sedangkan die tidak menjaga mulut nya itu?? Nih lagi la tak guna.. ko dah elok bertudung labuh.. tapi mulut tak henti nak cari aib org.. ape ke maknanya.. nih la nih.. malas la nak hujah.. bikin saya panas hati sebenarnya.. tapi sabar itu kan lebih baek dr cari gaduh ngan talam macam tuh..

Entah la.. kalu nak senaraikan.. memang banyak sangat tabiat menghakimi orang nih.. tak larat nak hujahkan semua... ini ape yg saya smpt pk kan aja.. mungkin bila ade mase saya tambahkan lg ye.. Cuma harap pos ini dapat insafkan saya sikit supaya kurangkan sikit perangai nak timbang tara orang sesuka hati nurani.. perlu belajar untuk kurangkan perangai negatif dan cas-cas nya sekali.. moga berhasil.. :)

0 CakaP2: