KecIL||cUtE||SenGaL

Salam dan kembali hapdet ndr zone.. maka hari ini dah masuk april.. huihhhh.. bila april.. rase nak nyanyi lagu tuh plaks.. hehe.. :) ok nak sambung cerita berkaitan seperti dijanjikan.. citer bab pemandu teksi dulu ye.. nanti baru bab gores dan menang.. hehe.. :)

Hari tuh, masa dalam perjalanan balik kg.. saya terbaca tulisan dipintu sebuah teksi.. berbunyi

"Tambang teksi ini mengunakan meter, jadi tawar menawar adalah tidak dibenarkan"
lebih kurang camtu la kan bunyinya.. saya tak ingat secara tepat.. tapi maksudnya adalah lebih kurang begitu.. so teringat la citer saya terkena semasa menaiki sebuah teksi nih.. begini ceritanya.. hari tuh dah janji ngan member nak tgk wayang kat mid.. citer 2 fast 2 furious 4 kot.. tgk lama giler dah baru nak hapdet lam nih.. nama pon teringat kan.. maka flashback time.. hehe.. sebab dah lewat dan wayang pon start kul 6.. jadi nak cepat la sampai mid tuh.. masa tuh pas opis hour then terus la nak shoot terus ke mid valley... jadi mengambil langkah turun la di lrt bangsar. Sebab peak hour masa tu, org balik keje memang jem la dan tunggu bas free pon lambat.. alternatif adalah amik teksi.. maka tangan melambai2 la kan menahan teksi yang nak berenti... Alhamdullilah.. dapat teksi.. memberitahu ke mid dan terus masuk sebab pemandu dah angguk tanda setuju...
Tapi korang tau tak?? mesti tak tau kan??kan??kan?? takpe meh saya sambung.. dan dan saya duduk dan teksi bergerak maka dan dan tuh jugak si pemandu nih kater..
"5 hengget dik tambang ke mid nih."
Sambil buat muka tak bersalah... Saya pon ape lagi.. cube kontrol lagi..masih berbudi bahasa
"Eh mana boleh macam nih... td saya tanya ke mid.. awak kate boleh.. tak bitau pon kene 5 hengget. Bukan kena ikut meter ke?"
"Eh selalu memang kira macam nih.. dr lrt bangsar ke midvalley memang 5 hengget"..
ewah baek punya jawpannya.. selalu okey... yang tak selalu camne.. 10 hengget...
Dengan sopan aku balas..
" Eh bukannya jauh pon.. kalu 3 hengget saya boleh terima lagi.. ini 5 hengget.. mana boleh macam nih.. kalau ikut meter pon tak sampai 5 hengget.. ni macam mana kalau saya laporkan nih??"
sedikit ayat ugutan disitu.. tapi benar kan.. hak saya...Korang tau.. terus aja pemandu tuh naek darah ngan saya.. nih ayat die yang bikin aku sentap..
"Ni lah org melayu nih.. sikit-sikit nak lapor.. kalau bangsa laen.. tak kesah pon nak bayar 5 hengget... sebab tuh la malas nak bawak orang melayu!!bla..bla..bla.."(tak ingat dah apa die cakap)
Ewah banyak cantik nak bahasakan kaum saya bagai.. kau tuh bukan melayu jugak ke?? yang kau perangai macam tuh, nak salahkan melayu jugak?? Cakap macam bagus jek.. kater melayu nih berkira.. memang harus pon berkira kalau ada orang yang macam kau kan.. makan duit haram camtu.. tak rase bersalah ke weyh...Benci ok!! Bab-bab org gunakan kaum dan agama nih sebagai alasan untuk aper2 motif kewangan.. please la weyh.. nak kasi tarbiah kat insan bernama masitah nih.. sila pikir panjang sikit... kang silap hari bulan.. ngan kau.. kau sekali saya tarbiahkan balik.. time tuh jangan menyesal..
Sib baek jarak dr bangsar ke mid tuh dekat.. lau tak mau lama berdebat dalam tuh.. sampai mid saya tanya..
"brapa??"
mesti la niat nak bayar jugak kan.. sebab dah naek teksinya..aku ulur la 5 hengget jugak...
"Takpe..takpe.. tak yah bayar.. takyah.."
eleh.. sentap plaks dah... tak pasal-pasal.. ah lantak la.. sebab dia jual mahal kan tak nak duit saya.. saya pon kuar jek la dr teksi die.. biar ke lantak.. nak berlagak tak kene gaya kan.. tak nak duit saya sudah.. ada saya kesah.. yang rugi kau.. bukan saya.. betul tak kawan-kawan??
Tapi tetiba saya terpikir gak.. berdosa tak saya??.. kang dia tuntut hak die kat akhirat camne?? oh.. ada sesiapa tau hukumnya macam mana?? nyesal tak letak aja duit tuh.. pastu baru kuar teksinya.. huhu...Tapi dia yang tak nak.. nak buat camne kan?? aku Yahoo aja lah dapat naek teksi free.. he :) Jadi kawan-kawan.. berhati-hati ye mau naek teksi.. tanya ikut meter ke tak dulu.. tapi selalu teksi yang jarang guna meter nih yang banyak bersidai kat stesen2 komuter.. situ selalu.. fix tambang adalah 10 hengget.. hish..hish.. tak baek tau begitu...not good.. lapor kan baru tau.. sekian laporan.. eh..

7 CakaP2:

  1. huish biar betul? isk saya kalo dah terkene macam awak, saya diam je..saya tak reti nak balas balik..saya salute awak!

  2. oh sambung gik..silalah habiskan kelas memandu awak tu..beli kete..senang nak ke mana2..ye tak?

  3. ndr says:

    hahaha.. entah disampuk jin mana jadi berani time tuh.. hehe.. nanti la.. takde kereta pon kesana sini jugak.. kalau ada.. hurm tak tau la kemana pulak kan.. hehe

  4. Unknown says:

    saye dapat bayangkan awak waktu kejadian itu.. hahahah

  5. ndr says:

    ainz.. dapat bayangkan ye.. hahaha sama garang tak muka mcm gaduh ngan bebudak tuh?? hehe

  6. R-B-I says:

    Patut kau kata beginilah
    "Oh takpe awak amiklah duit upah awak ini, saya seorang melayu beragama islam tak makan duit haram, haram nanti kalau saya tak bayar khidmat RM5 awak ni kan?, yang mana terlebih awak jawablah di akhirat..."
    Pastu kuar dgn senyuman manis...

  7. ndr says:

    oh.. sebab disampuk jin bukan islam kot masa tuh.. so terlupe nak jawab begitu.. hahahaha :)