KecIL||cUtE||SenGaL

Salam dan kembali hapdet ndr zone.. haip.. lama juga tak hapdet kan.. takde mood plaks nak merepek2 disini.. haha :) , hari nih saya akan merepek sempena kebosanan tahap melampau nih.. nak buat ape pon malas.. bos maafkan saya.. saya tercuri tulang gear box pula.. haha

Baek lah kita memasukki tujuan asal ye post ini.. ape kaitan plaks ngan bumi yang sfera nih?? takde kaitan pon sebenarnya.. biar kelantak la saya nak kasi tajuk macam tuh.. suke hati la.. hahahaha.. saya nak gelak aja hari ini.. oh tidak-tidak.. post ini tak kelakar ye sebenarnya.. ia berbaur serius sangat.. paham maksud saya serius?? sila buat airmuka yang tenang tanpa senyuman ya.. begini :|

Tadi saya buat status berbunyi begini, "u kene ingat.. bumi nih sfera.. tuh jek..paham maksud saya??" .. kemudian terdapat respondan yang menyatakan saya marah ke??.. dan ade yang macam paham menyatakan.. oh sekejap berada dibawah dan sekejap berada dibawah.. tidak tidak.. bukan begitu maksud saya ya.. walaupon maksudnya adalah lebih kurang.. tapi dalam konteks ini.. yang melibatkan bumi ye.. mari masuk subjek sains nih.. bumi berputar mengelilingi matahari pada paksinya .. seperti ini..



maka kedudukan kutub utara dan selatan.. masih berada pada kutub yang sama, tiada perubahan ye.. tidak ke atas dan kebawah.. kekal disitu.. maka setiap kali putaran ini berlaku, perubahan yang terjadi adalah membawa kepada kejadian siang ke malam.. dan sebaliknya.. juga perubahan musim.. sebab kita takde 4 musim... maka tak perlu dihuraikan fakta itu.. siang malam cukup.. setuju dengan tafsiran saya??

Kenapa saya tak nak menyamakan dengan bola atau roda?? kejap diatas kejap dibawah.. kerana ini



Bila roda berputar.. A akan kadangkala duduk dibawah.. kadangkala diatas.. jadi teori hidup ini ibarat roda tuh saya terima ya.. terima sangat... tapi saya masih tetap ngan hujah saya bila bumi sfera, maka kita akan ada siang malam.. sekarang jelas tak maksud saya.. ye arti tersiratnya adalah.. perjalanan hidup nih ada hitam putihnya.. jadi bersedia lah menghadapi apepon keadaan baek sukar atau senang..bersedia dan hadapi dengan tabah ye.. sekarang jelas tak maksud kata2 saya "u kene ingat.. bumi nih sfera.. tuh jek..paham maksud saya??"

Eh, saya tau maksud die sama aja.. guna roda ke bola ke.. bumi yg sfera ke.. tapi teorinya yang berbeza adalah bila bumi berputar, ia tidak mengubah kedudukan.. tapi merubah keadaan siang ke malam.. itu yang saya cube nak jelaskan sebenarnya.. alalalalala saya harap kamu paham.. itu aja..

He maklumat tambahan.. formula luas permukaan sfera adalah 4 pai j kuasa dua ok.. tetibe macam nak amik peksa pmr math kertas satu.. hahahaha :)

0 CakaP2: